Torsdags ridpass

2011-04-03 - 18:37:11

Kan berätta lite om Rebells ridpass i torsdags, då jag red honom eftersom Amanda var sjuk. Han opererades förra sommaren för en skada i en tand. Efter detta följde flera allergiska reaktioner mot pencillinet och ett otäckt ormbett, föjde hela hösten med bara skritt och lite lättare jobb bara. Nu har han blivit friskförklarad efter diverse behandlingar.

Nu red jag honom på banan i torsdags, och det är som en helt annan häst nu. Han tar bettet mjuk, och det går verkligen att jobba honom. Jag red mycket volter och varvbyte, och böjde igenom honom ordentligt. Sedan skrittjobbade jag honom, genom att flytta för skänkeln på olika linjer.

Sedan gick jag över till att jobba övningen som jag tänkt göra. Jag red bakdelsvändning på långsidan sedan direkt en galoppfattning rakt fram på långsidan, följde kortsidan och en bit av nästa långsida. Där saktade jag av och gjorde en ny bakdelsvänding, med galoppfattning och samma jobb efteråt. Ju lydigare och lugnare Rebell blev, desto mera galopp jobb la jag in, men ändå fortsatte jag med avsaktningar och vändningar. Han blev riktigt fin och lydig för hjälperna. Sedan travade jag bara av i lång och låg form så att han fick sträcka ut ordentligt.

Detta var vårt ridpass på ca 50 minuter. Jag är mycket nöjd=)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: